SCHRIJVEN KLAS 4

 LION EN PLEINE RUE

 Ontsnapte leeuwen maken straten Nairobi onveilig | Buitenland | AD.nl

Je bent in Amsterdam een leeuw tegengekomen. Beschrijf die ontmoeting in 70 à 80 woorden.

 

AANPAK

 klassikaal:

 

*  Levensberg + pc van de wederk ww

 

* Let op het verschil tussen de passé composé en de imparfait: 

         imparfait: beschrijving
        - beschrijving:                Le lion était grand.
        - was aan het / zat te:     Le lion dormait dans le jardin

         passé composé: actie
        - nieuwe gebeurtenis:     J'ai frappé le lion.

     * Vervang af en toe le lion door een persoonlijk voornaamwoord

    Le lion était grand. >         Il était grand. 

    J'ai frappé le lion. >           Je l'ai frappé.

     * Bekijk het filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=iezZw9xGL9E

* Klassikaal beginnen: waar gebeurde het  - wanneer (dag, tijd, weer) - omstandigheden (druk op straat of juist stil)

 


* Maak eerst een klad.

* Vermeld: hoe de leeuw er uit zag - wat hij deed - wat jij deed

plm 70-80 woorden. Vermeld het aantal woorden onder de tekst. j’ai = 1 woord

* Je mag een papieren woordenboek gebruiken, geen computer of telefoon.

 

* Schrijf nu je tekst in het net. Sla een regel over zodat de docent commentaar ertussen kan schrijven.

 

* Je krijgt je nagekeken tekst terug met een cijfer. Verbeter en lever nog een keer in. Je kunt er 1 punt bij krijgen. Had je een onvoldoende, dan kun je alsnog een 6 halen. 

CIJFER

Dit levert een goed cijfer op:

* houd je zinnen kort en simpel: onderwerp - alle ww – rest

* tijds- en plaatsbepalingen helemaal voor- of achteraan, maar

* tijdbepalingen van één woord (toujours, souvent, déjà) na het eerste werkwoord 

 

Dit levert een slecht cijfer op:

* onbegrijpelijk / onlogisch verhaal > 4 / 5

* gaat niet over onderwerp > max.5

* te weinig woorden > max.5

* veel herhaling / opsomming > max.6

* aantal woorden niet vermeld > 2 ft 

 

* 3 ft een punt (0,5 extra bij cijfer voor goed verhaal)


VOCABULAIRE

fietsen = aller en vélo    

naar huis fietsen = rentrer en vélo

je fiets pakken = prendre son vélo 

wegfietsen / wegrijden op de fiets = partir en vélo

rennen = courir  (j'ai couru) 

wegrennen = partir en courant (al rennend)

bang zijn = avoir peur (la peur = de angst)

effrayant = griezelig 

zich omdraaien = se retourner (je me suis retourné-e)

zien = voir (j'ai vu)

kijken (naar) = regarder

me (ndl; hij keek naar me) = me (fr)

met / zonder / tegen / volgens     mij, jou, hem = avec / sans / contre / selon      moi, toi, lui

 

 

CORRECTIE

* Neem onderstaande aantekeningen over in je schrift. Ze verdwijnen zo uit beeld. 

* Verbeter dan je tekst. 

* Schrijf hem opnieuw in het net

* Niet of plak je beide versies aan elkaar en lever opnieuw in.

* Je kunt er nog een punt bij verdienen.

 

ik was = j'étais

ik had = j'avais

er was = il y avait

het was donker = il faisait noir (bij het weer gebruik je faire)

naar, in, op bij = à;    à + le = au

van, uit            = de;  de + le = du

vertellen = raconter

ontmoeten = rencontrer

      hij keek naar me  = il m'a regardé

ik zag de leeuw / ik zag hem (niet)   = J'ai vu le lion. > Je l'ai vu.  > Je ne l'ai pas vu.




----------------------------------------------------------------------------------------------

SANS DOMICILE FIXE I

Wat zou jij het meest missen als je op straat moest leven? Schrijf hier in het Frans een stukje over van plm. 70 woorden.

AANPAK
* Herhaal in de les de conditionnel met "si".
* Begin met de zin: Si je vivais dans la rue, ce qui me manquerait le plus, ce serait.............
* Geen inspiratie? Ik zou m'n boekenkast missen - ik houd van lezen - ik lees iedere week 5 boeken - zou wel naar de OBA kunnen gaan, maar...Denk erom: je moet je wel aan het onderwerp houden. 
* plm 70 woorden. Vermeld het aantal woorden onder de tekst. 
*  Schrijf of print je tekst. Sla een regel over of stel de regelafstand zo in, dat de docent commentaar ertussen kan schrijven.
* Je krijgt je nagekeken tekst terug met een cijfer. Verbeter en lever nog een keer in. Je kunt er 1 punt bij krijgen. Had je een onvoldoende, dan kun je alsnog een 6 halen. 

CIJFER
Dit levert een goed cijfer op:
* houd je zinnen kort en simpel: onderwerp - alle ww - rest
* tijds- en plaatsbepalingen helemaal voor- of achteraan, maar
* tijdbepalingen van één woord (toujours, souvent, déjà) na het eerste werkwoord 

Dit levert een slecht cijfer op:
* onbegrijpelijk / onlogisch verhaal > 4 / 5 
* gaat niet over onderwerp > max.5
* te weinig woorden > max.5
* veel herhaling / opsomming > max.6
* aantal woorden niet vermeld > 2 ft 

VOCABULAIRE
* manquer = missen, ontbreken  
  Il me manque. = Ik mis hem.
  Ce qui me manquerait, ce serait... = Wat ik zou missen, dat zou zijn...
 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

SANS DOMICILE FIXE II

Gezellen van Vliebergh brengen Gerard de clochard (Zoutleeuw) | Het  Nieuwsblad Mobile

 
Jij bent een zwerver. Hoe ben je op straat terecht gekomen? Schrijf hier in het Frans een stukje over van plm. 70 woorden.

AANPAK
* herhaal in de les het verschil tussen passé composé - imparfait:
imparfait: 
- beschrijving: J'étais marié.
- gewoonte: J'allais au travail en voiture.
- was aan het / zat te: Je jouais avec mes amis dans la rue.
passé composé:
- nieuwe gebeurtenis: J'ai perdu mon travail. 
 
* plm 70 woorden. Vermeld het aantal woorden onder de tekst.  
*  Schrijf of print je tekst. Sla een regel over of stel de regelafstand zo in, dat de docent commentaar ertussen kan schrijven.
* Je krijgt je nagekeken tekst terug met een cijfer. Verbeter en lever nog een keer in. Je kunt er 1 punt bij krijgen. Had je een onvoldoende, dan kun je alsnog een 6 halen. 

CIJFER
Dit levert een goed cijfer op:
* houd je zinnen kort en simpel: onderwerp - alle ww - rest
* tijds- en plaatsbepalingen helemaal voor- of achteraan, maar
* tijdbepalingen van één woord (toujours, souvent, déjà) na het eerste werkwoord 
 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb je wel eens iets heel gemeens gedaan?

 
 
Of juist iets heel mens(of dier-)lievends?


Vertel dit - in het Frans in 80 - 100 woorden.

 AANPAK 
* herhaal in de les het verschil tussen passé composé - imparfait:
imparfait: 
- beschrijving: J'étais marié.
- gewoonte: J'allais au travail en voiture.
- was aan het / zat te: Je jouais avec mes amis dans la rue.
passé composé:
- nieuwe gebeurtenis: J'ai perdu mon travail. 
 
* plm 80-100 woorden. Vermeld het aantal woorden onder de tekst.  
*  Schrijf of print je tekst. Sla een regel over of stel de regelafstand zo in, dat de docent commentaar ertussen kan schrijven.
* Je krijgt je nagekeken tekst terug met een cijfer. Verbeter en lever nog een keer in. Je kunt er 1 punt bij krijgen. Had je een onvoldoende, dan kun je alsnog een 6 halen.  
 
CIJFER
Dit levert een goed cijfer op:
* houd je zinnen kort en simpel: onderwerp - alle ww - rest
* tijds- en plaatsbepalingen helemaal voor- of achteraan, maar
* tijdbepalingen van één woord (toujours, souvent, déjà) na het eerste werkwoord 

Dit levert een slecht cijfer op:
* onbegrijpelijk / onlogisch verhaal > 4 / 5 
* gaat niet over onderwerp > max.5
* te weinig woorden > max.5
* veel herhaling / opsomming > max.6
* aantal woorden niet vermeld > 2 ft

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Tour du Monde en 80 jours

Stel je bent 
a. Phileas Fogg
b. Passepartout
c. Mrs Aouda
d. Fix
Kies één van de personages. Kies één of meer van de gebeurtenissen die je overkomen zijn en schrijf je dagboek. Denk erom: Phileas Fogg schrijft anders dan Passepartout. 

AANPAK
* 125-150 woorden Vermeld het aantal woorden onder aan je tekst.
*  Schrijf of print je tekst. Stel, als je typt, de regelafstand zo in, dat de docent commentaar ertussen kan schrijven.
* Je krijgt je nagekeken tekst terug met een cijfer. Verbeter en lever nog een keer in. Je kunt er 1 punt bij krijgen. Had je een onvoldoende, dan kun je alsnog een 6 halen. 

CIJFER 
Dit levert een goed cijfer op:
* houd je zinnen kort en simpel: onderwerp - alle ww - rest
* tijds- en plaatsbepalingen helemaal voor- of achteraan, maar
* tijdbepalingen van één woord (toujours, souvent, déjà) na het eerste werkwoord
* imparfait: beschrijving / gewoonte / was aan het... / zat te...  Voor de rest passé composé gebruiken.   
* vervang het lijdend voorwerp door le, la, les
* vervang het meewerkend voorwerp door lui, leur

Dit levert een slecht cijfer op:
* zinnen overschrijven uit het boek
* Nederlandse zinnen maken en ze dan in het Frans vertalen
* werken met een vertaalmachine

* 4 ft een punt 


* goede opdracht, maar veel nakijkwerk!  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------



KIES EEN ONDERWERP
Hoe zal het nu verder gaan met de volgende personages, denk je ?
a) Hoe wordt Guillaume ontvangen door de familie van Lantier ?
b) Wat gaat Lantier doen nu hij geen militair meer is ?
c) Wat gaat er gebeuren met Morlac ?
d) Wat gaat er gebeuren met Valentine ?



CIJFER
* 4 ft een pnt 
* Je krijgt je nagekeken tekst terug met een cijfer. Verbeter je fouten. Schrijf je tekst opnieuw over. Plak of niet de nagekeken versie en de verbeterde versie aan elkaar en lever ze nogmaals in. Je kunt nu 1 punt erbij krijgen of, als je onvoldoende had, een 6 halen.  
 
Dit levert een goed cijfer op:
* houd je zinnen kort en simpel: onderwerp - alle ww - rest
* tijds- en plaatsbepalingen helemaal voor- of achteraan, maar
* tijdbepalingen van één woord (toujours, souvent, déjà) na het eerste werkwoord
* imparfait: beschrijving / gewoonte / was aan het... / zat te...  Voor de rest passé composé gebruiken.   
* vervang het lijdend voorwerp door le, la, les
* vervang het meewerkend voorwerp door lui, leur

Dit levert een slecht cijfer op:
* zinnen overschrijven uit het boek
* Nederlandse zinnen maken en ze dan in het Frans vertalen
* werken met een vertaalmachine
* onlogisch verhaal / er staat niet in wat er in moet staan > 4 ft, ofwel: punt eraf
* niet het aantal woorden vermeld > 2 ft

VOCABULAIRE
* manquer = missen, ontbreken  Il me manque. = Ik mis hem.
* De wederkerende werkwoorden worden met être vervoegd.   
  dus: se coucher > il s'est couché 
* hij zit = il est assis / zij zit = elle est assise 
  hij gaat zitten = il s'assied / s'assoit
  hij ging zitten = il s'est assis   

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------